Zmiany w BAHN (symulacja kolejowa JBSS) ======================================== Ostatnie zmiany: 14 listopada 2004 r. aktualna wersja: 3.83Beta4 (11/2004) --------------------------------------------------------------- Spis treści: ~~~~~~~~~~~~ 1. Zmiany w BAHN 3.83 (2004) w porównaniu z BAHN 3.81 2. Zmiany w BAHN 3.81 (2003) w porównaniu z BAHN 3.80 3. Zmiany w BAHN 3.80 (2002) w porównaniu z BAHN 3.70 4. Zmiany w BAHN 3.70 (2000) w porównaniu z BAHN 3.59 5. Zmiany w BAHN 3.59 (1999) w porównaniu z BAHN 3.58 6. Zmiany w BAHN 3.58 (1998) w porównaniu z BAHN 3.40 7. Zmiany w BAHN 3.40 (1996) w porównaniu z BAHN 3.20 8. Zmiany w BAHN 3.20 (1994) w porównaniu z BAHN 3.11a Wszystkie rozdziały zawierają tylko główne zmiany w porównaniu z poprzednią wersją. Niektóre szczegóły zostały pominięte. --------------------------------------------------------------- 1. Nowe możliwości BAHN 3.83 (2004) w porównaniu z BAHN 3.81 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 1.1 Format plików ~~~~~~~~~~~~~~~~~ -Pliki symulacji *.NT3 zawierają zmienione lub dodane struktury danych. Pliki z BAHN wersji od 3.40 do 3.81 mogą być odczytane, starsze pliki muszą być przekształcone przy użyciu starszej wersji programu, lub KONVNT3.EXE (zobacz plik SIECI.TXT). 1.2 Sygnalizatory dla przejazdów ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -sygnalizatory dla przejazdów migają podczas trybu „ostrzegania” (sygnalizacje nieaktywne w symulacji = stałe czerwone światło) -tylko jeśli „ruchoma grafika” i animacje są włączone -nie dotyczy widoku schematycznego -nowe sygnalizatory z płaskim krzyżem i 2 przemiennie migającymi czerwonymi światłami, z/bez szlabanu (CS, HU, RO, CH i inne, ale bez dodatkowego białego światła) -również miganie w przeciwnej fazie (2 przemiennie migające sygnalizatory) 1.3 Obszary ruchu ~~~~~~~~~~~~~~~~~ -nowy obszar ruchu „Ścieżka” (dla pojazdów drogowych) -wszystkie symbole i wersje takie same jak na drodze oprócz specjalnych „zwrotnic” trójstronnych -stara ścieżka (sceneria) pozostaje jako ścieżka dla pieszych -kolor w trybie mapy / widoku schematycznego: odpowienio jak ścieżka i droga dla autobusów 1.4 Importowanie plików BNA ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -nowe polecenie „INFOTEXTFILE” jako łącze do plików tekstowych dla komentarzy wielolinijkowych -nowy tryb budowania „P1” dla nowego obszaru ruchu „Ścieżka” 1.5 Różne / właściwości ogólne ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -w tabeli pociągów dodano dzienny czas służby pociągu oraz łączny czas dla wszystkich pociągów (nie uwzględniono czasu zjazdu z linii do zajezdni, gdyż jest nieokreślony) -maksymalna długość każdego lokalnego komentarza 10000 bajtów (dotychczas 2000) -opisy pociągów na mapie również na przezroczystym tle (trasa / numer pociągu) -zmiana głębokości koloru na 24 bpp, obsługa palet kolorów pominięta -kolory tła trybu standardowego/schematycznego/mapy rozdzielone i dowolnie konfigurowalne -możliwość konfiguracji kolorów sygnalizatorów w widoku schematycznym (standardowo czerwone/zielone) -podwójne i pojedyncze zwrotnice krzyżowe (rozjazdy angielskie) również z peronami -nowe wersje punktów czasowych i przystanków z „T”/„H” + tylko peron -wyszukiwanie symboli obszarów ruchu może być ograniczone do aktualnej wersji graficznej -punkty zmmiany danych: czasy wyjazdy/zjazdu pociągu mogą zostać usunięte (odpowiednio D=X i O=X) -przy edycji pociągu status zjazdowy może być usunięty -nowa skala widoku powiększonego 6:1 1.6 Pojazdy ~~~~~~~~~~~ -nowy format danych pliku „BAHN.FZG”, plik „BAHN.ZGG” pominięty -podobnie w przypadku pojazdów użytkownika: pliki „.NFZ” zamiast „.UFG” + „.UZZ” -istniejące pojazdy użytkownika mogą być dalej używane -bardziej dokładna długość i szerokość pojazdów, głębokość kolorów 32 bpp -widok pionowy zachodzący, oddzielny widok dachu/przodu/tyłu -do 16 pojazdów na zestaw zamiast 8, nie ma więcej ograniczenia całkowitej długości -do 100 plików z pojazdami użytkownika na symulację (= 16.000 pojazdów) -bardziej elastyczna pozycja i długość dymu -pociągi w stanie zatrzymania nie pokazują dymu -nowe kategorie „Trolejbusy” i „Wagony robocze/techniczne” -szybsza instalacja przy odczycie plików symulacji -zmienne przednie światła dodane w ponad 1400 pojazdach -zmienne światła i pantografy rozdzielone, tj. prawidłowe światła nawet przy jeździe „do tyłu” (np. niektóre lokomotywy elektryczne) -niektóre zestawy pojazdów przegrupowane (połączone/rozdzielone) -niektóre nieprawidłowe pojazdy pominięte (zastąpione podobnymi o tej samej długości) -nowe pojazdy / nowe wersje kolorystyczne: [ponad 6000 pojazdów/wersji, listy jeszcze nie uaktualniono] 1.7 Grafika powiększenia 2 (Zoom2) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -dla skali powiększenia 2:1 i wyższej, opcjonalnie -aktualnie dostępne są obszary ruchu, niektóre budynki i sygnalizacje, i około 1100 pojazdów -grafika powiększenia 2 używa głębokości kolorów 32 bpp -zintegrowany edytor dla pojazdów powiększenia 2 (standardowych i użytkownika) 1.8 Poprawki błędów ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Wszystkie znane błędy z BAHN 3.81 zostały usunięte. --------------------------------------------------------------- 2. Nowe możliwości BAHN 3.81 (8.2003) w porównaniu z BAHN 3.80 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 2.1 Format plików ~~~~~~~~~~~~~~~~~ -Pliki symulacji *.NT3 zawierają zmienione lub dodane struktury danych. Pliki z BAHN wersji od 3.40 do 3.80 mogą być odczytane, starsze pliki muszą być przekształcone przy użyciu starszej wersji programu, lub KONVNT3.EXE (zobacz plik SIECI.TXT). 2.2 Nowe skróty klawiaturowe ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ >J< wybiera punkty zmiany danych >K< wybiera pojedyncze zwrotnice krzyżowe >S< wybiera sygnalizacje >U< wybiera symbole scenerii użytkownika (ostatnio używane) >Z< wybiera zwrotnice trójstronne >Ctrl+F< wyszukiwanie tekstu >Alt+F9< wybiera drogę dla autobusów <=> drogę >F12< zmiana obszaru ruchu / odbicie scenerii na pozycji kursora >Ctrl+F12< to samo w odwrotnym kierunku 2.3 Obsługa myszy ~~~~~~~~~~~~~~~~~ -zaznaczony obszar sieci może być zmieniony przy użyciu myszy -kliknięcie prawym przyciskiem myszy w sieci otwiera lokalne menu -przewijanie poprzez klikanie prawym przyciskiem myszy spowolnione (możliwość konfiguracji) -w oknie statusu wybrany symbol jest zaznaczony tylko jak długo kursor jest wyświetlany jako dźwig 2.4 Pociągi/zarządzanie pojazdami ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -bardziej dokładne obliczenia prędkości pojazdu -prędkość minimalna 0,001 km/h -przyspieszenie od 0,05 od 3,00 m/s^2 -lista pojazdów pokazuje wszystkie pociągi używające wybranego pojazdu -do 40 zestawów pojazdów użytkownika na symulację -obserwuj/szukaj bezpośrednio z tabeli pociągów 2.5 Zarządzanie trasami ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -maksymalna ilość 2.000 -maksymalna długość nazwy trasy 8 znaków -przy tworzeniu trasy inna może być skopiowana -trasy są kopiowane przy użyciu Schowka -łatwiejsze przesuwanie tras na liście -bardziej szczegółowa lista tras -w niektórych okienkach tras dozwolona konstrukcja "*(i=czas)" -w niektórych okienkach tras "*" może być wpisana wraz z innymi kodami tras (znaczenie: "dla wszystkich innych") 2.6 Sygnalizacje ~~~~~~~~~~~~~~~~ -sygnalizatory i kontakty z listą tras oraz zajezdni -właściwości elementu mogą być zmienione nawet jeśli sygnalizacja jest aktywna -sygnalizacje bez sygnalizatora są dozwolone -czasy w tabeli mogą być przesunięte -elementy sygnalizacji (oprócz sygnalizacji dla skrzyżowań) mogą działać jako wyłącznik w przeciwnym kierunku -kontakty wyłączające dla dwóch kierunków pominięte -elementy sygnalizacji również z peronami -nowe rodzaje sygnalizatorów, niektóre istniejące rozszerzone o ruch lewostronny oraz inne obszary ruchu -elementy z indywidualnym czasem powrotnego przełączania 2.7 Punkty zmiany danych ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -maksymalna długość nazwy 16 znaków -maksymalna ilość 10.000 -prędkość maksymalna pociągu może być zmieniona (V=) -długość łączenia może być zmieniona (L=) -również z peronami 2.8 Punkty czasowe ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -maksymalna ilość punktów czasowych 20.000 -maksymalna długość nazwy punktu czasowego 16 znaków -więcej wersji graficznych (zielone znaki, z/bez peronu) -czasy w tabeli mogą być przesunięte 2.9 Ograniczenia prędkości ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -maksymalna ilość ograniczeń prędkości 40.000 -koniec ograniczenia prędkości poprzez wpisanie 0 km/h, stare znaki zakończenia pominięte -nowe rodzaje (zielony, żółty, z peronem) 2.10 Wiadomości ~~~~~~~~~~~~~~~ -maksymalnie 200 -wyświetlanie dnia (względnie) -wyświetlanie aktualnej trasy jeśli znana -zatrzymanie symulacji zależy od rodzaju wiadomości -opóźnione pociągi pokazywane poprawnie, nawet jeśli brak odpowiedniego komunikatu o nieudanym odjeździe o czasie -opóźnione pociągi wyświetlane z aktualnym czasem oraz dodatkowo z czasem odjazdu wynikającym z rozkładu jazdy -format czasu uwzględnia sekundy 2.11 Protokołowanie ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -protokół uwzględnia dni (względnie) -protokół pokazuje rozkład jazdy z punktów czasowych oraz opóźnione odjazdy -rozróżnienie kodów dla minięcia przystanku oraz punktu czasowego (o czasie/spóźniony) -punkty rejestru mogą zostać wyłączone -punkty rejestru z kierunkiem działania 2.12 Zarządzanie/przechowywanie pozycji kursora ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -do 32 pozycji (x,y) -każda z komentarzem (uwagami) -możliwość ustawienia czasu dla każdej pozycji, w którym symulacja zostanie zatrzymana i kursor tam ustawiony -skrót klawiaturowy >F5< dla zarządzania przechowywanymi pozycjami -pozycja początkowa dla budowy połączeń przechowywana dodatkowo i opcjonalnie ustawiana tak samo jak poprzednia pozycja docelowa 2.13 Różne / ogólne zachowanie ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -nowe skróty klawiaturowe >J< dla punktów zmiany danych >K< dla pojedynczych zwrotnic krzyżowych >Z< dla zwrotnic trójstronnych >Ctrl+F< dla wyszukiwania tekstu >Alt+F9< droga dla autobusów <=> droga -ostrzeżenia przy usuwaniu obiektów mogą zostać wyłączone -ostrzeżenia przy używaniu nietypowych nazw plików mogą zostać wyłączone -automatyczny czas zatrzymania symulacji ("budzik") rozbudowany o licznik dni -kopiuj/wstaw przy użyciu Schowka obsługuje dane zajezdni -maksymalna ilość przystanków 40.000 -więcej wersji graficznych przystanków (zielone znaki, perony) -maksymalna ilość zwrotnic 60.000, niektóre również z peronami -maksymalna ilość punktów łączenia 40.000, również z peronami -maksymalna ilość zajezdni 4.000 -maksymalna długość nazwy zajezdni 8 znaków -niewielkie okno zegara "zawsze na wierzchu" dla czasu symulacji -maksymalna wartość korekty procesora 500 -podczas obserwacji pociągu kursor niewidoczny (aż do kliknięcia, >Esc< lub zakończenia obserwacji) -ustawienia widoku w menu Widok -rozszerzone wyświetlanie informacji o pociągach wewnątrz symulacji (w trybie normalnym), dodany numer pociągu (opcja), rozróżnienie kolorów dla pociągów wyjeżdżających/zjeżdżających do zajezdni -możliwość wyeksportowania zaznaczonego fragmentu schematu sieci do pliku PCX -punkty łączenia z różnymi kierunkami działania -symbole obszaru ruchu z peronami również na drodze / drodze dla autobusów -do 40 plików z grafiką użytkownika na symulację -zakończenia linii również z peronami -ilość grup symboli obszarów ruchu zmniejszona, wybór rodzaju (wyglądu) poprzez klikanie na symbol wewnątrz symulacji -parametr /STOP dla zatrzymania symulacji po uruchomieniu programu 2.14 Pojazdy ~~~~~~~~~~~~ -wiele pojazdów zmienionych i poprawionych -nowe pojazdy / nowe wersje kolorystyczne (skrótowo): *AT ÖBB lok. el. 1042/1142 4x, 1110 6x, 1141 4x zielone *AT ÖBB EuroCity 4x srebrno-czerwony *BE SNCB-NMBS BB 77 4x lok. spalinowa *BE SNCB-NMBS 630/40 3*4x zespół trakcyjny *BE SNCB-NMBS M6 wagon pasażerski dwupoziomowy *BE CFEBT lok. el. 4x, EMU 4x *BE Antwerpen 4x,2x kremowe, wagony robocze *BE Bruksela SNCV 2*2x wagon podwójny "Zwillinge" kremowy *BE Bruksela STIB 4x PCC 7000 żółty + szkoleniowe/robocze *BE Bruksela STIB 6xGel PCC 7501/7500 "Caroline" *BE Bruksela CFE 2x brązowy *BE Charleroi TEPCE 2x ziel., SNCV 4x (BLC),SNCV "S" czer.,rob. *BE Gent TEG/MIVG 3x kremowy *BE Ličge RELSE 2x/4x zielony *BE Ličge TULE 2x kremowy *BG BDZ 06 6x lok. spal. czerw., 52 4x (jako DR V60) czerwony *BG BDZ 32/232+33/233 4*4x EMU czerwone *BG BDZ el.loco 41 4x, 46 6x, 46.2 6x (zmod.) *BG BDZ wag. poc. ekspr. 4x niebiesko-szary, 4x biały *BG Sofia 4x/6x/8x Düwag eks Bonn pomarańczowy *BG Sofia 6x T6M-1000M zmod. *CA Calgary 6x SD100 *CH SBB RBe4/4II+BDtII 4x EMU blue-white (NPZ) *CH SBB Ee3/3C dwukier. ziel., Re4/4II MThB zielono-kremowy *CH SBB/SRC Re482, BLS Re485 4x lok. el. *CH SBB RABDe12/12 3*4x ET czerwony *CH Bern Be4/6 Combino 6x niskopodłogowy *CH Bern Be4/4,B4 4x, Be4/8 8x, Be8/8 8x *CH Bern Oldtimer TVB 2x,4x, tramwaj parowy *CH Bern RBS Be4/8 8x niebieski *CH Zürich Be4/8 "Sänfte" 8x niskopod. *CZ Praga Metro M1 4x, M-mod 4x *DE DB 78 tendrzak *DE DB el.loco 110.3 4x, 120 4x, 146 4x więcej wersji *DE DB 185 4x lok. el. więcej wersji prywatnych *DE DB 614/914+624/924/634/934 DMU 4x czerwony *DE DB 515 EMU (accu) 4x white-turkey *DE DB 643 6x/8x i DB 670 2x również PEG niebiesko-czerwony *DE RS1 4x VT City-Bahn Chemnitz *DE Vossloh G2000 4x lok. spal. *DE DRG ET91 / DB 491 Gläserner Zug EMU 4x *DE AKN VT2E/VT2A nowe malowanie czerwono-białe *DE S-Bahn Berlin 485/885 4x czerwono-żółty *DE DB double-decker coaches red more versions *DE Metrorail wagon pasażerski dwupoziomowy *DE Bogestra 6x np. MGT6D srebrny,biały,niebieski (rekl.) *DE Bonn 4x/6x/8x Düwag kremowy *DE Dessau LF2000 6x niskopod. *DE Drezno T4D grinder 2002 livery, 2x freight *DE Düsseldorf 2x, MGT6 6x np., 4x/2x 1000mm, NF8 8x np. *DE Ennepe/Ruhr 2x zielony *DE Erfurt Combino 4x niskopod. *DE Essen 2x cream, 8x niskopod. *DE Frankfurt/M "R" 6x niskopod. reklamy *DE Gera/Staßfurt 2x LOWA zielono-kremowy *DE Görlitz KT4D 4x niebiesko-biało-żółty *DE Gotha Düwag ZR 6x eks Bogestra niebiesko-żółty *DE Haga 2x kremowy *DE Kolonia 2x 1904 kremowy *DE Kolonia/Bonn K5100 6x neutral color + koelnmesse *DE Kolonia robocze 4x *DE Lipsk 22/57 typ Pullman i 29/61 czerwono-kremowy *DE Lipsk 4x B4D-NF doczepa na rowery *DE Ludwigshafen/RHB 6x/12x Düwag *DE Mainz 8x M8C pomarańczowo-kremowy i reklamy *DE Mülheim 4x Düwag żółty, 4x/6x Düwag kremowy *DE Nordhausen 4x Combino ZR pomarańczowy *DE Potsdam 6x Combino pomarańczowa reklama *DE Remscheid 2x/3x kremowy *DE Solingen, Opladen-Ohligs 2x kremowy *DE Strausberg 4x T6C5 (ZR) *DE Wuppertal 1000mm 2x,4x, 1435mm 2x żółty *EE Tallinn T4SU,KT4SU/KTNF6 niebieski *ES RENFE AVE (TGV 1435mm) i Euromed (1676mm) przeproj. *FI VR Sr1,Sr2 E-Lok 4x biało-czerwony *FI VR Sm1/Eio+Sm2/Eioc EMU 2*4x *FI VR Sm3/S220 EMU Pendolino n*4x *FI VR Dr12,13,14,15 lok. spal. (6x,4x) *FI VR wagon 4x regionalny,fast,IC2 dwupoziomowy, specjalny *FI Helsinki 4x, 6x, 6x NF (Vario) *FR SNCF 21500 Z TER EMU 3*4x niebiesko-szary *FR SNCF TGV-Est (ex Eurostar) szaro-niebieski/żółty *FR SNCF TGV-001 prototyp 1972 pomarańczowy *FR SNCF TGV-A biało-niebieski i szaro-niebieski *FR SNCF TGV-Réseau gray-blue redesign (part. incompatible!) *FR SNCF TGV-PSE-Réseau (zmod. PSE eks pomar.) szaro-nieb. *FR SNCF X74500 TER-M 6x 1000mm szaro-niebieski *FR lokalne koleje 4x/6x 1000mm DMU (Billard) czerwono-krem. *FR Bordeaux Citadis302/402 6x/8x niskopod. *FR Montpellier Citadis401 8x niskopod. *FR Paryż Citadis302 6x niskopod. *FR St.Etienne 6x niskopod. *HU MAV V43 lok. el. 4x zielony *IT FS E424 lok. el. 4x brązowa,E428 8x brązowy,E636,E646 6x *IT FS ETR200 EMU 8x brązowy, ETR220/230/250 EMU ziel.-szary *IT FS ETR300 EMU zielono-szary *IT FS ETR401 EMU 4*4x szary *IT Metro Milano linia 2+3 3*4x *JP JNR Shinkansen-0 i -100 n*4x EMU biało-niebieskie *JP JNR Shinkansen-200 n*4x EMU biało-zielony *JP Kochi 6x niskopod. *JP Matsuyama 4x niskopod. *KP Pyongyang T4D 4x blue, T6B5K,KT4K 4x, KT8D5 8x red-white *LU CFL 2x wagon Z161 *LV Daugavpils T3DC (trolley connector) eks Schwerin *LV Ryga T3SU (trolley connector) *NL NS EID4 EMU zielony, EID2 ziel.+żółty, docz. na pocztę *NL Den Haag 8x przegubowy eks ÜSTRA 6000 *NL Alphen(Rijn)-Gouda 6x A32 *PL PKP/SKM Gdańsk/ZPR Bydgoszcz EN57 EMU 3*4x *PL cysterna 4x DEC biało-pomarańczowa *PL Gdańsk 4x 105N czerwono-biały *PL Grudziądz 4x 105N żółto-niebieski *PL Łódź Cityrunner 6x np., 4x/6x 805N/803N czerwono-żółty *PL Poznań 6x niskopod. RT6N zielony *PL Poznań 8x eks Amsterdam, 6x/8x eks Ddorf/FF/M zielony *PL Poznań 4x/6x 105N/102N zielono-żółty (nowsze malowanie) *RO Craiova T4D/B4D 4x żółty eks Lipsk *RU Moskwa Metro 4x Jausa 81-720/721 *SE SJ lok. el. F 6x brązowa, Da/Du 5x, O 8x brązowy *SE SJ Y3 4x DMU + doczepa czerwona *SE SJ X0A8 4*4x ekspresowy EMU pomarańczowy *SE SJ 4x wagony pasaż. brązowe (pospieszne, regionalne) *SE Göteborg 6x M21, 8x np. M31 *SE Norrköping 4x M67, 6x M94, 8xNF M97, 6xNF M98 *SE Sztokholm 6x lf A32, 4x A30 *SK Koszyce 8x KT8 biało-zielony, 4x T6A5 biało-zielony *UK Newcastle (Tyne&Wear) 6x nowe kolory *US GG1 10x lok. el. więcej wersji *US lok. spal. SW1500 4x, Alco S2 4x *US Metro Waszyngton 2*4x srebrno-szary *US Metro Atlanta 2*4x,4x srebrno-szary *US Los Angeles Pacific Electric 4x PCC dwukier. pomarańcz. *US Los Angeles LAMTA "Blue line" 6x pomarańczowy *US New Orleans 4x T6C5 (dwukierunkowy) *YU JZ 412 4*4x EMU commuter service Beograd *YU JZ 812 2x VT wagon *-- 4x maximum mot.tramcar + trailer Europe cream *-- 2x grinding car cream+blue *-- 2x/3xGel trolejbusy SIU-9,SIU-10 więcej kolorów *--/CZ Skoda 9Tr,21Tr 2x trolejbusy, więcej wersji 14Tr 2x 2.15 Poprawki błędów ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Wszystkie znane błędy z BAHN 3.80 zostały usunięte. --------------------------------------------------------------- 3. Nowe możliwości BAHN 3.80 (4.2002) w porównaniu z BAHN 3.70 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 3.1 Adaptacja do MS Windows (32-bitowy) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -MS Windows 95 wymagany (lub nowszy albo zgodny) -bardziej elastyczne zarządzanie pamięcią, wiele rzeczy poszerzonych (liczba tras, zwrotnic, zajezdni, tekstów i inne) -teksty są kodowane w ANSI/Windows -obsługa długich nazw plików -instalacja przy pomocy kreatora, tworzenie grupy programu oraz ikony, powiązanie plików, możliwość odinstalowania 3.2 Format plików ~~~~~~~~~~~~~~~~~ -Pliki symulacji *.NT3 zawierają zmienione lub dodane struktury danych. Pliki z BAHN wersji od 3.40 do 3.70 mogą być odczytane, starsze pliki muszą być przekształcone przy użyciu starszej wersji programu, lub KONVNT3.EXE (zobacz plik SIECI.TXT). -maksymalne wymiary symulacji 16384x16384 elementów -możliwość zabezpieczenia plików hasłem przed zmianami 3.3 Schowek ~~~~~~~~~~~ -użycie Schowka Windows z pamięcią przekraczającą 64 kilobajty -części sieci mogą być kopiowane przy użyciu Schowka (popularne funkcje Wytnij/Kopiuj/Wklej) 3.4 Obszary ruchu ~~~~~~~~~~~~~~~~~ -perony na łukach 45 stopni (od wewnątrz i na zewnątrz) -nowe torowiska wydzielone na tłuczniu i w trawie -nowy tor na wodzie dla statków oraz na drodze dla autobusów -nowy wygląd sygnalizacji, przystanków, zależny od rodzaju obszaru ruchu -zamiana symboli obszarów ruchu w częściach symulacji 3.5 Grafika ~~~~~~~~~~~ -tor poziomy prawie na środku symbolu graficznego, co dało lepszy widok na rozjazdy, skrzyżowania itp. -tor poziomy z konturem na drodze nie zachodzi na dół -wyższe budynki, zachodzące na prawo i lewo -kolory półprzezroczyste (dla szklanych dachów itp.) -nowe i zmienione budynki -pociągi poruszają się w 4 razy mniejszych krokach (8 piksele poziomo zamiast 32, w standardowym widoku 1:1) -tory na podłożu z tłucznia -grafika użytkownika: do 10 plików scenerii i do 8 plików pojazdów na symulację 3.6 Kontrola pociągu ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -przyspieszenie ruszania oraz hamowania (0,1 do 1,4 m/s^2) -hamowanie tylko na ograniczeniach prędkości, a nie przy zatrzymywaniu się -aktualna prędkość = 0 przy zatrzymaniu -nowy stan pociągu "zablokowany" (w skrócie litera B) -każdy pociąg ma przyporządkowany jeden z 3 obszarów ruchu: Tor/Woda/Droga -pojazdy drogowe mogą przejeżdżać tory na drodze bez potrzeby budowy jakichkolwiek skrzyżowań -długość pociągu od 1 do 100 symboli graficznych -do 999 pociągów na trasę -indywidualny tekst komentarza do 2000 bajtów na każdy pociąg 3.7 Zwrotnice ~~~~~~~~~~~~~ -podwójne i pojedyncze zwrotnice krzyżowe (rozjazdy angielskie) -zwrotnice z alternatywą z 3 czasami przestawiania i 3 wartościami przestawiania -zwrotnica zależna od typu pociągu z opcją "losowo" -bardziej szczegółowa lista zwrotnic, z różnymi możliwościami sortowania 3.8 Sygnalizacja ~~~~~~~~~~~~~~~~ -skrzyżowania jednopoziomowe z barierą, także dla ruchu lewostronnego -tabele zmian cyklów mogą przechowywać dane z dokładnością do sekundy, co dało możliwość kilku cyklów w ciągu minuty -kopiowanie części symulacji również kopiuje sygnalizację, jeśli ta w całości znajduje się w obszarze kopiowanym -bardziej szczegółowa lista sygnalizacji 3.9 Przystanki/stacje ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -mogą być ustawione dla każdego typu pociągu osobno -ważność dla wyznaczonych tras, również w funkcji dopełnienia -możliwość wyznaczenia prawdopodobieństwa różnych czasów postoju -przystanek podwójny (2 pociągi zatrzymują się jednocześnie) -zmiana ograniczenia prędkości dla zatrzymujących się pociągów -przystanki (na drodze) z czerwonymi i niebiesko-białymi znakami -maksymalna ilość 15000 3.10 Punkty czasowe ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -tabele odjazdów mogą przechowywać dane z dokładnością do sekundy, co dało możliwość kilku odjazdów w ciągu minuty -wiadomości o spóźnionych i nieudanych przyjazdach -zmiana ograniczenia prędkości dla zatrzymujących się pociągów -do 3 wpisów przestawiania licznika spoźnień -punkty czasowe (na drodze) z czerwonymi i niebiesko-białymi znakami -maksymalna ilość 4095 3.11 Punkty zmiany danych ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -to są dawne "Punkty zmiany trasy" -nowa składnia wpisu -więcej danych może być zmienionych -nazwy oddzielone od tabeli czasowych, maksymalna ilość 4095 -wyświetlanie może być wyłączone (w standardowym widoku 1:1) 3.12 Rejestrowanie/protokołowanie ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -protokołowanie wiadomości oraz przejazdów przez punkty rejestrowania do pliku rejestru (tekstowego) -rozpoczęcie/zakończenie przez >F11< -jeśli aktywne, to nazwa aktualnego pliku rejestru jest pokazana w polu tytułowym okna statusu -punkty rejestrowania mogą być położone gdziekolwiek na trasie 3.13 Importowanie ~~~~~~~~~~~~~~~~~ -importowanie plików BNA: Pliki tekstowe dla zarysu symulacji, np. z danych kartograficznych -importowanie nie usuwa istniejących danych, tylko dodaje nowe 3.14 Okno statusu ~~~~~~~~~~~~~~~~~ -szerokość 800 pikseli lub ekranu -pomoc kontekstowa (przy najechaniu myszką na elementy) -więcej opcji wyświetlania jako litery kodowe, na których kliknięcie spowoduje włączenie/wyłączenie opcji -paski przewijania i symbole dla szybszego wyboru innych symboli graficznych przy użyciu myszki 3.15 Różne / ogólne zachowanie ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -zakończenia torów z określanym czasem zawracania -wybór czcionek dla adaptacji do obcych języków (inne strony kodowe takie jak cyrylica czy grecki) oraz wybór ich rozmiarów (zależne od sprzętu graficznego/czcionek/ustawień Windows) -stan obserwowanego pociągu pokazany w listewce okna programu (również w przypadku maksymalizacji okna) -okna dialogowe odczytu/zapisu pliku opcjonalnie w stylu Eksploratora Windows -100 wiadomości przechowywanych zamiast 40 -wielokrotne instancje BAHN mogą być uruchomione jednocześnie -wszystkie funkcje zarządzania trasami są zintegrowane z tabelą tras -przy widoku w skali od 1:2 do 1:16 pokazane są przystanki i punkty czasowe -więcej klawiszy skrótów -możliwość konfiguracji większej liczby kolorów -prędkość symulacji 2..19 może być poprawiona przez zmianę wartości korekty procesora (i obniżenia jego prędkości przy użyciu kontroli czasu systemu Windows; ta opcja może zostać wyłączona) -menu Plik przechowuje do 32 nazw plików symulacji 3.16 Pojazdy ~~~~~~~~~~~~ -wiele pojazdów zmienionych i poprawionych -nowe pojazdy (skrótowo): *AT ÖBB loco 2045,1012,1822,1016/1116 Taurus (niektóre) *AT SVB Salzburger Lokalbahn 6x EMU *AT/HU CRL/GySEV car-transport units Hccrrss 2*2x *AT Linz Cityrunner *BG Metro Sofia *BG Sofia tram T6A2B,T6A2SF,T6B5B,6x/8x,T4D *CA CN,CP wagony pasażerskie *CH SBB RABDe 500 EMU (tilting technology) *CH SBB RABDe12/12 EMU *CH InterCity wagony piętrowe *CH BVB Basel Combino 8x, Be4/8, B4S, BLT Bw+SWP 6x *CZ CD el.loco 380,372 versions *DE DB lok. 101,103,111,145,151,152,185,212,218,więcej kolorów *DE DB lokomotywa elektryczna 182 Taurus *DE DB 332/333/335 KöfIII 2x shunter *DE DR loco 101,102.1,106,107,120,211 więcej kolorów *DE DB/prywatne V320 6x *DE Regio-Tram Kassel 8x DB 451 *DE Desiro DMU 6x (DB642), RS1 4x, Talent more colors *DE prywatne NE81 4x DMU, Integral 6x DMU *DE LINT41 (6x DMU, DB648) *DE DB 641 4x DMU, DB 612 2*4x DMU tilting technology *DE DB 445/845 Meridian piętrowy EMU *DE DB 403/406 ICE3 high-speed EMU *DE DRG lokomotywy parowe 24,53.x,54.x,55.x,56.x *DE DB/DR pojazdy do naprawy sieci trakcyjnej, pługi śnieżne *DE prywatne lokomotywy spalinowe, robocze *DE DB IC coaches white-red (kolorystyka ICE) *DE S-Bahn Berlin (commuter trains) Panorama + works cars *DE DB/DR service cars, propane gas service train Klv96 *DE DB/DR/construction companies maintenance cars *DE DR/DB potash car 4x *DE Brandenburg tramwaj MGT6D 6x *DE Kassel 8NGTW, 6x przegubowy + 4x doczepa *DE Darmstadt 6x przegubowy + 4x doczepa ST7/ST8/SB7 *DE FF/M 4x L/l, 6x+4x M/m, 8x N+O, 6x niskopodłogowy R *DE Frankfurt/Main 6x U3+U4 *DE Schwerin SN2001 8x niskopodłogowy *DE Stuttgart ZT4 el. rack railway car *DE Mannheim+Ludwigshafen+RHB 6MGT/8MGT 6x/8x niskopodłogowy *DE Würzburg GTE 8x with low floor part *DE Freiburg/B. GT8D-MNZ 8x lf, Combino 8x lf *DE Chemnitz vario car 6x (CityBahn) *DE Drezno 8x/12x NGTD8/NGTD12 *DE OEG vario car 6x, 8x GT8 *DE Siemens Combino lf prototyp,Augsburg,Nordhausen,Erfurt *DE M6/M8 6x/8x Augsburg,Bogestra,Mülheim *DE Mülheim GT6 *DE Lipsk wozy robocze s/Gläserner Leipziger *DE Berlin wozy robocze *DE Düsseldorf,Essen,Mülheim/R GT8S,B80 *DE Kolonia K5000 (Bombardier), Siemens CitySprinter *DE Berlin metro D/DL,A3L,HK *DE Hamburg metro DT2.4-E,DT3-E,DT4 *DK DSB DMU Lyntog 5cars *FR SNCF 427000 and Alstom "Prima" 4x el.loco *FR SNCF TER X73500 4x, X72500 2*4x/3*4x DMU *FR metro Orly+Rennes VAL206, Lille VAL208 *GB BR/Cig Class 421 MU SWT+NSE+Connex *GB BR/VEP Class 423 MU SWT+NSE *GB BR Class 411/412 MU *GB BR/Wessex Class 442 MU SWT+NSE *GB BR Class 158/159/170 DMU SWT+W&W PTE *GB BR Class 4DD piętrowy MU *GB BR Class 483 ex metro *GB BR Class 05 dwukierunkowa jednostka spalinowa NSE *HU BKV Budapeszt 8x ex Üstra Hannover *IT FS EMU ETR401+450+460+470 *IT FS lokomotywy elektryczne E646,E402,E424,E464 *IT FS lokomotywy spalinowe D445,D245,D214, Sangritana 6x ex CD *IT metro Rzym A+B *IT new/redesign Rome 4x,6x, suburban 950mm 4x/8x *IT Trieste 4x, Genova 4x/6x, Bologna 4x, Napoli 4x *LU CFL 2100 4x DMU *NL LINT41 6x Syntus (prywatny) *NL Utrecht 6x *NL Houten 8x ex ÜSTRA Hannover *NL Amsterdam 6x Combino *PL KSW 2x zielono-kremowy (Poznań) *PL Warszawa 105N2K/2000 4x *PL Szczecin 105N,105N2K/S/2000 4x, 102N 6x *PL Szczecin 6x/4x Düwag eks Ddorf,FF/M *PL PKP lok. spalinowe SM30/SP30, el. EM10, więcej EP08,ET40 *PL PKP DMU SN61, SA101/102/111/121 *RO 4x ITB/EP Bukareszt lata 60-te *RO Timis 4x/6x many versions incl. works,rebuilt,advertising *RO 4x works Bucharest,Galati *RO 2x Iasi, Bucharest, V56 orig., mod., rebuilt works *RO 6x articulated V2A/V2B, 8x art. V3A/V3B *RO Tatra T3R/T4R Bucharest (also rebuilt), Iasi *RO metro Bukareszt *TR Bursa B80D 6x *US NJT ALP-46 4x el.loco *US wagony pas. 4x/6x PRR,UP,NP,BN,C&NW,SP,PennC,Amtrak,AT&SF *XX stare tramwaje (konne ,2x, 4x) brązowo-kremowe *XX 2x/4x wag. tow. (kontenerowe,płaskie,do przewozu drewna...) *XX autobusy 2x/3x, przegubowe, piętrowe *XX trolejbusy Skoda 8Tr,14Tr,15Tr,Ikarus280G,SIU9/10,starsze *XX przyczepy do autobusów/trolejbusów *XX statki dla żeglugi śródlądowej (towarowe, pasażerskie) 3.17 Poprawki błędów ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Wszystkie znane błędy z BAHN 3.70 zostały usunięte. --------------------------------------------------------------- 4. Nowe możliwości BAHN 3.70 (12.2000) w porównaniu z BAHN 3.59 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ (Wersje 3.70r2 (2.2001) i 3.70r3 (7.2001) zawierają poprawki niektórych błędów oraz trochę nowych pojazdów. Jeśli BAHN 3.70 działa bez problemów, to nie potrzeba uaktualnienia.) 4.1 Adaptacja do MS Windows (16-bitowy) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -MS-Windows 3.1 wymagany (lub nowszy albo zgodny) -nie ma więcej problemów z pamięcią rozszerzoną (XMS) -nie ma więcej problemów z pamięcią wysoką (UMB) -nie ma więcej problemów z grafiką VESA (włącznie z myszką) -rozdzielczość grafiki zależna od ustawień Windows -nie ma więcej ograniczenia pamięci przy 640 KB, zarządzanie pamięcią bardziej elastyczne -dane tekstowe są zakodowane w ANSI -ostrzeżenia akustyczne przy użyciu plików WAV (karta dźwiękowa zamiast głośnika wbudowanego w komputer) -wiele dialogów zmienionych, teksty są dłuższe i bardziej szczegółowe -łatwiejsza zmiana kolorów, ale kolor wielu elementów dialogowych jest zależny od ustawień systemu Windows 4.2 Schowek ~~~~~~~~~~~ -użycie Schowka Windows -tekst jest zakodowany w ANSI (tekst Windows zamiast DOS) -tekst może być wymieniany z innymi programami 4.3 Pomoc ~~~~~~~~~ -użycie Pomocy systemu Windows -okno pomocy może pozostać otwarte podczas działania programu BAHN i może być przesuwane -możliwość skopiowania tekstu pomocy do Schowka -możliwość wydrukowania tekstu pomocy 4.4 Zarządzanie oknami ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -ekran podzielony na okno statusu i okno edycji -menu Tryb zostało zastąpione przez menu Widok i Okno -elastyczna lokalizacja okien, opcja "Dopasuj okna" w menu Okno -cofnij/ponów ruch kursora dla wszystkich okien edycji 4.5 Grafika ~~~~~~~~~~~ -wyświetlanie "Tylko torowiska i pociągi" we wszystkich skalach widoku -wyświetlanie linii siatki i zaznaczonego obszaru również we wszystkich skalach widoku -nowy wygląd torów poziomych i pod kątem 45 stopni -obserwowany pociąg ma oddzielny kolor w podglądzie schematycznym symulacji 4.6 Ogólne zachowanie ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -tabela pociągów z możliwością edycji i tworzenia nowych pociągów -bardziej szczegółowa lista rozjazdów -łatwiejszy podgląd przy instalowaniu zastawów pojazdów -okno statusu zawiera literę stanu nad telefonem wiadomości -możliwość konfiguracji języka (dane tekstowe RTX i plik pomocy HLP) -poruszanie kursorem (i ew. przeciąganie) przez klikanie prawym przyciem myszy na krawędzi okna -menu Plik przechowuje do 10 nazw ostatnio otwartych symulacji 4.7 Pojazdy ~~~~~~~~~~~ -zmiany, poprawki i więcej kolorów dla wielu pojazdów -nowe pojazdy (skrótowo): *Tatra KT4D wersje Brandenburg, Poczdam, Frankfurt n/Odrą *Tatra K5 Kair *Tatra T3YU+K2YU Sarajewo, T4YU+B4YU Zagrzeb *Poczdam "Combino" *Frankfurt n/Odrą GT6M *Darmstadt ST10,ST11,ST12,ST13,SB9 *Düsseldorf NF10 *Essen M8 żółto-niebieski *Bielefeld M8+MB4 *Kolonia KBE 4x/8x, 4x/8x srebrna strzała *Stuttgart/Ulm 2x/4x *Freiburg/Neunkirchen GT4 *Reutlingen 2x/4x *Vestische Strassenbahn 4x/6x *Ostrawa wozy robocze 2x szare+pomarańczowe *Drezno wagony przegubowe 2501,2502 zbudowane w 1928 *Dampftram OEG (Baden), SNCV (Belgia) *Wiedeń E,E1,c1,c2/c3,c4,ULF,WLB low floor,E6,c6,metro *Genewa 4x,6x,8x *Lille, Toulouse Metro VAL206 *Lille 4x/6x,7x NF *Nantes, St.Etienne, Orléans, Montpellier, Lyon 6x nis. pod. *Bruksela 2x, 4x 7000,5000, 4xGel 4000 *Amsterdam 6x/8x, metro *Rotterdem 8x, metro *Rzym 4x/6x zielony, 4x PCC *Mediolan 6x+8x *Budapeszt 4x/2x/8x, Szeged, Miskolc, Debrecen 4x *Budapeszt Metro *Sarajewo 4x/6x PCC ex USA *Ateny Metro *Paryż Metro MF67,MF77,MF88,MA52,Sprague,Sprague-Thomson *Paryż Metro MP55,MP59,MP73,MP89 *USA SD100 Denver,Salt Lake City *USA 6x Dallas, 4x Buffalo, 6x Baltimore, 6x Cleveland *Chicago Metro, tram (interurban) *DB 290/91/94/95 (V90) diesel loco 4x *DB 624/634/924/934 DMU różne kolory *DB 614/914 DMU różne kolory *DB DMU VT08.5, VT06 "Kolonia" (DRG SVT137.8) *DB small working cars Klv *DB/DR spalinowe wagony robocze (724,740, ORT 701,704,708.3) *DB el.loco 146,147,156,185 *DB EMU ICE-T 411/415, DMU ICE-TD 605, DMU Talent 643 *DR niewielkie wagony robocze typu "Schöneweide" *DRG/DB/DR lok. spal. V36/236/103, lok. el. E32,E91 *DRG/DB/DR EMU ET25, DB ET26 *CSD lok. el. 121,122,123,180 *KCRC (Chiny) piętrowe wagony pasażerskie IC *SNCF TGV-Duplex niebiesko-szary (dwupoziomowy) *SNCF/RATP Paryż EMU MS61,MI79,MI2N,Z2N,Z5100,Z5300,Z6400 *SNCF TGV-"La Poste" żółty/żółto-niebieski *SNCF EMU TER 2N,Z2N/Z92500,Z2/Z7300,Z2/Z9500 *SNCF DMU X4700+XR8700,X4900+XR8900 *SNCF RTG gas turbine train, dito Amtrak *SNCF el.loco 26000/36000, other series new colors *SNCF Inox - local trains red,green, modernized RRR *SNCF mail,heating,restaurant,baggage cars *SNCF double deckers commuter-/regional trains Paris gray+blue *SNCB-NMBS EMU AM56,70,76,80,96,Post *SNCB-NMBS DMU 41 *SNCB-NMBS el.loco 13,15,20,22,23,25,26 *SNCB-NMBS diesel loco 202-205,52-54,260,80 *SNCB-NMBS EC coaches, baggage and restaurant cars *SNCB-NMBS/NS Benelux II *CFL lokomotywa spalinowa 1600 *CFL EMU 2000 *CFL wagony Wegmann *SBB/FO/BLS lok. el. Ge4/4III,HGe4/4,HGe4/4II,Ae6/6,Ae4/7 *SBB EMU De[H]4/4,NPZ,RBe4/4II+BDtII *SBB/RhB/BLS coaches II,III Swiss Express,IV EC,baggage *FS el.loco E444, E632/E633/E652, E645,E646,E656 *FS coaches TEE+IC+UIC *FS DMU Aln 448/460 TEE *CP lokomotywy spalinowe 1000,1020,1050,1100,1150,1520 *CP DMU 0050,0450,0500 *CIWL wagony sypialne Pullman, P, T2 *Kanada "Northlander" DMU *USA diesel loco GM E-8 *USA coaches PRR *DB Facs self-unloader 6 colors *4x cars with moveable walls Habis *2x Gbs/Grs closed cars *DB auto transport 4x DDm915 blue+red *Cars with moveable walls 2x Hbxxxx DB/DR/SJ *Cars with moveable walls and roof 2x DB Tbis *Cars with swinable roof 4x DB Taes/Taems *"Kombiverkehr" rail+road double units DB/Kombiwaggon+SBB/HUPAC *Coil transport cars 4x/6x DB *Telescope roof cars DB/DR 4x/6x *USA/Kanada "5 pack", Caboose -dodatkowo w BAHN 3.70r2: *Metro Warszawskie *PKP coaches, baggage cars, couchette *DB double-deckers RE160 Brandenburg *DB/Vogtlandbahn DMU 642/Desiro *DB/UBB/HLB DMU 646/GTW2/6 *DB 101 el.loco in advertising livery *DSB EG31 el.loco *RATP/SNCF MS61 EMU biało-czerwony *[eks]ZSRR tramwaje np. KTM-5,KTM-8,LM-57,LM-68,RVZ-6 -dodatkowo w BAHN 3.70r3: *DB S-Bahn (commuter train) EMU 423 4.8 Poprawki błędów ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Wszystkie znane błędy z BAHN 3.59 zostały usunięte. --------------------------------------------------------------- 5. Nowe możliwości BAHN 3.59 (12.1999) w porównaniu z BAHN 3.58 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ (Wersja 3.59r2 (2.2000) zawiera tylko niewielkie poprawki błędów. Jeśli BAHN 3.59 działa bez problemów, to nie potrzeba uaktualnienia.) 5.1 Format plików ~~~~~~~~~~~~~~~~~ Pliki symulacji *.NT3 zawierają zmienione lub dodane struktury danych. Pliki z BAHN wersji od 3.20 do 3.58 mogą być odczytane, starsze pliki muszą być przekształcone przy użyciu starszej wersji programu, lub KONVNT3.EXE (zobacz plik SIECI.TXT). 5.2 Symbole graficzne ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -niektóre zmienione przy użyciu nowych kolorów -punkty czasowe również bez przystanku (tylko z literą "T") -tradycyjne semafory dla ruchu lewostronnego (Wielka Brytania/Australia) -więcej budynków oraz drzew 5.3 Pojazdy ~~~~~~~~~~~ -lepszy widok niektórych kolorów (np. kremowy, ciemnobrązowy) -niektóre typy pojazdów poprawione i zmienione -wiele nowych pojazdów i wersji kolorystycznych, głównie na podstawie projektów użytkowników BAHN. Poniższa lista jest skrótowa. *CKD Tatra T2,T3/T4,KT4D,KTNF6/KTNF8,T6,KT8,RT6 nowe wersje, np. Berlin,Leipzig,Chemnitz,Halle,Liberec,Olomouc,Ostrava, Plzen,Bratysława,Brno *SKODA ASTRA 6x *Ostrawa 760mm 4x + doczepa *Manila (Filipiny1N *Poznań 13N,102N,105N, 105N/2 8x przegubowy *Warszawa 116Na/1 *Mainz M8C, GT6M *Freiburg/B. GT8N *Kassel NGT6C *Kolonia K4000 *Frankfurt/M. U2 *Karlsruhe NF GT6-70DN,GT8-70DN *Augsburg 5x *Monachium 3x M4/m4, 4x przegubowy P3/p3 *Wiedeń WLB 4x eks Kolonia *Norymberga 4x+6x *Hamburg 4x V7+PCC *Innsbruck 6x/8x IVB+STB *Den Haag GTL-8 8x, PCC 4x *Brussels 6x series 7500 *Antwerpen/Gent 6x low floor (podobny do DWA NGT6DD), PCC 4x *SNCV (Belgian vizinal railway) 2x and trailer, 4x PCC *Marseille+St.Etienne PCC 4x/6x *Strasbourg 8x/10x low floor *Nantes 6x/8x *Alsthom 6x NF (Paryż, Grenoble, Rouen) *Croydon (Anglia) 6x *Vancouver, Kanada ICTS 4x *Boston/San Francisco 6x (Boeing) *San Francisco 6x (Breda), tramwaj linowy 4x *San Diego,USA Calgary+Edmonton,Kanada 6x (podobny do Frankfurt/M U2) *Portland USA 6x (BN-Bombardier,Siemens NF) *San Diego,Sacramento (USA) 6x SD100 *San Jose USA 6x (LRV UTDC) *Los Angeles USA 6x (Kinky, Siemens) *Praga Metro ECs,81-714,81-717 *San Francisco BART *Los Angeles Metro podwójna jednostka LAMTA *Berlin kolej podziemna typu H (skład 6 wagonów) *Marsylia Metro M *Lyon Metro MPL75,MPL85,MCL80 *DRG SVT "Leipzig" *DRG baggage, semi fast, fast train, Rheingold (1936) *DR/HSB 199.8 (V100 1000mm) *HSB (Harz, Germany) railcar 4x 187 015-019 *DB el.loco 4x E10.3,101,127,128,141,145,151,152,181/184 *DB el.loco 103,110,111 new liveries *DB EMU 403 *DB DMU 640 (Alstom/LHB "LINT") *KEG 004 (ex DR 107) *DB 650, EIB, HzL (Germany) Adtranz RS1 *DME, Regio-Bahn Dusseldorf 643 Talent *DB coach with baggae BDm *DB coaches "Rheingold" 1960ies (TEE) *DB/DSG IC+IR 1st class,IC saloon and restaurant *DB local medium entry built 1951 *DB "Silverling" 1st+2nd class, also modernized *DB Night train, CNL, Metropolitan, Lufthansa Airport *DB freight 4x Rils,Rins,Shimmns *OME DMU Talent (DB 643) *KEG diesel railcar LVT/S *SWEG,KEG,PEG 2x VT (MAN-rail bus) *PEG V100 *CP (Portugalia) DMU 0100 *CP DMU 9500/9501 (1000mm), 0600 *CP EMU 2000,2100,2200,2300,2400 *CP EMU ETR460 *CP lok. spal. 4x 1200,1320,1400, 6x 1500,1550,1800,1900,1960 *CP lokomotywy elektryczne 4x 2500,2550,2600,5600 *CP wagony pasażerskie ALFA/Corail/IC 4x + wagon pocztowy *CP wagony pasażerskie 1000mm 4x + wagon pocztowy *RENFE (Hiszpania) pociąg hotelowy TALGO *RENFE Euromed *CSD/CD/ZSR el.loco 4x 163/162,169,350,363/362,263,371/372, 230,242,100,130,140,141,150/151,350 *CSD/CD/ZSR el.shunter 4x 110/111/113,210 *CSD/CD/ZSR el.loco 6x 181,182,183 *CSD/ZSR el.loco 8x 125(1520mm)+131 *CSD/ZSR/TEZ EMU 405 (rack railway) and 420 (Tatra-railway) 1m *CSD/CD/ZSR diesel loco 701,704,708,710,711,714,725/726,730,731, 735,742/743/740,749,750,751,752,770/771,775/776,781 *CSD/CD/JHMD diesel loco 705 (760mm) *CSD/CD/ZSR DMU M131.1,820,830/831,842/843 with trailers *CSD/CD/ZSR DMU 850/851/852/853, trailer 050/Bmx,053/056/Bnp *CSD steam loco 310.0,375.0,387.0,422.0,423.0,433.0,434.1,434.2, 464.0,486.0,475.0,477.0,498.0,498.1,534.03,556.0,555.0,555.1, 555.3 *CSD lokomotywa parowa U+U47 (760mm) *CSD/CD EMU 451/452/051,460/060,560/060,470/070,471/071/971 *CD/ZSR DMU 2x 809/810/811/011,892 *CSD DMU M298.0 (GANZ) *CSD/CD/ZSR coaches, restaurant cars, sleepers *CSD/CD coaches 760mm *MAV/GySEV (Węgry) diesel loco M41,M47,M61 (NOHAB),M62 *MAV/GySEV el.loco V43,V63 *MAV Bzmot 2x diesel railcar and trailer *MAV/GySEV InterCity, fast train, baggage, local *SBB/CFF coaches (1st class, restaurant, baggage) *BLS (Switzerland) coaches *SNCF el.loco 5500,6500/21000,7100,7200/15000/22200,8100, 8500/17000/25500,9200/9300/16000/25200,9400,12000/13000,14000, 25000,40100 *SNCF diesel loco 63000,66000,67000,68000 *SNCF DMU X4200 "Panoramique", X3800 "Picasso", X2700,X2800, trailer *SNCF coach TEE "Grand confort","inox","Capitole",UIC-160 *SNCF coach for local trains "inox" *PKP (Polska) lokomotywy elektryczne 8x EP40+ET40+ET41+ET42 *PKP lok. el. 6x ET22/EP23, 4x EP05,EU05,EU06,EU07,EP08,EP09, ET21,EU11/EU43 *PKP lokomotywy spalinowe 6x SM31,SP45/SU45,SU46,SP47,SM48, 4x SP32,SM42/SP42/SU42 *PKP EMU 6x EN94, 4x EN57,EN71,ED72/ED73 *PKP IC,restauracyjny,kuszetkowy,piętrowy,dla poc. lokalnych *RZD/SZD (Rosja) lok. el. 6x CHS2, 8x VL10,VL11,CHS6,CHS7/CHS8 *RZD/SZD diesel loco M62,2M62,3M62U *RZD/SZD D1 DMU *RZD/SZD pasażerski, sypialny *BCZ (Białoruś) sypialny *LDZ (Łotwa) sypialny *LG (Litwa) sypialny *UZ (Ukraina) sypialny *CFR (Rumunia) lokomotywa spalinowa 6x 60/61/62, 4x 80 *CFR lokomotywa elektryczna 4x 40 *CFR fast train, semi fast, local *TCCD (Turcja) wagony pasażerskie *ÖBB (Austria) lokomotywy elektryczne 4x 1014,1045 *JZ (Jugosławia) fast train/IC *HZ (Chorwacja) el.loco 4x 1141/1142 *HZ fast train coaches *OSE (Grecja) lok. spalinowe 4x 411,471,9400,A150,A250, 6x 301,321,451 *OSE lokomotywa elektryczna 4x 561 *OSE DMU 601/651,700,6500 *OSE fast train, restaurant, sleeper *FS (Włochy) lokomotywa elektryczna 4x E412 *BDZ (Bułgaria) lokomotywa spalinowa 6x 06,07, 4x 55 *BDZ el.loco 4x 42,43,44,46,61 *BDZ coaches local, fast train *NS (Holandia) lokomotywa spalinowa 4x 6400 (towarowa) *NS el.loco 4x 1100,1200,1250 ACTS,1300,1600 (Cargo) *NS DMU DHI+II (3100/3200) rebuilt 1997 and Noordned *NS/SBB DMU TEE *SNCB (Belgia) lokomotywa elektryczna 1600+1800 *CFL (Luksemburg) lokomotywa elektryczna 4x 3600 *IRR (Irak) lok. spal. DEM 2000,2200,2300, DES 3000,3100 *CFS (Syria) lokomotywa spalinowa LDE 1500 *KCRC (Chiny) lokomotywa elektryczna Lok2000 5.4 Zwrotnice ~~~~~~~~~~~~~ -nowe typy zwrotnic: losowa, zależna od typu pociągu, zależna od sygnalizacji -zwrotnica alternatywna rozszerzona o czas i wartość przestawiania 5.5 Punkty czasowe ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -punkty czasowe również bez przystanku (tylko z literą "T") -licznik spóźnionych przyjazdów dla każdego punktu 5.6 Zajezdnie (hale) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -nowy wygląd (lepszy widok pod kątem 45 stopni) 5.7 Ograniczenia prędkości ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -inne prędkości maksymalne dla innych typów pociągów -opcjonalne traktowanie pociągów zjeżdżających do zajezdni jako specjalne 5.8 Kontrola i zarządzanie pociągami ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -rozróżnienie "głównego" i "aktualnego" typu pociągu (podobnie jak główna i aktualna trasa) -aktualny typ pociągu wykorzystany przy rozjazdach i ograniczeniach prędkości -podczas instalowania zestawów pojazdów: wyszukiwanie tekstu wśród opisów pojazdów -podczas obserwacji pojazdu: wyświetlanie trasy i numeru (w standardowym widoku 1:1) -podczas ręcznej obserwacji pojazdu: symulacja może zostać wstrzymana w momencie najechania na zwrotnicę lub punkt łączenia 5.9 Linia poleceń i uruchamianie ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -parametr "/V12" dla rozdzielczości grafiki 1280x1024 pikseli -parametr "/VBE0" zapobiega problemom z kartami graficznymi VESA -parametr "/EGA" pominięty, nie ma więcej obsługi kart graficznych EGA lub VGA 5.10 Ogólne zachowanie, edytor i interfejs użytkownika ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -użycie trybu 256 kolorów (VESA 1.2 wymagana) -tryb dnia i nocy z możliwością konfiguracji -maksymalna odległość pomiędzy liniami siatki 512 symboli zamiast 99, możliwość konfiguracji koloru -znaki nie są ładowane z BIOS-u (w celu uniknięcia konfliktów) -tekst ogólnej informacji 5000 bajtów (zamiast 4000) -teksty mogą pokrywać (zachodzić na) inne symbole graficzne -skrót klawiaturowy "A" dla przedłużeń peronów -przesuwanie i kopiowanie obszarów prostokątnych -skrót klawiaturowy "Ctrl+W" dla odświeżania grafiki (ekran) 5.11 Wiadomości ~~~~~~~~~~~~~~~ -dodatkowe wiadomości dla rozkładów jazdy (spóźnienia) 5.12 Poprawki błędów ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -wszystkie znane błędy z BAHN 3.58 zostały usunięte (np. problemy przy ładowaniu symboli graficznych użytkownika, przy punktach czasowych, przy ładowaniu sygnalizacji, oraz wyszukiwaniem symboli graficznych) --------------------------------------------------------------- 6. Nowe możliwości BAHN 3.58 (12.1998) w porównaniu z BAHN 3.40 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 6.1 Nowy format plików ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Pliki symulacji *.NT3 stały się trochę krótsze i zawierają wiele zmienionych lub dodanych struktur danych. Pliki z wersji od 3.20 do 3.40 mogą być odczytane, starsze pliki muszą być przekształcone przy użyciu KONVNT3.EXE. (zobacz plik SIECI.TXT) -wymiary symulacji 8192x8192 elementów 6.2 Symbole graficzne ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -drogi w 4 różnych wersjach, również z zachodzącym konturem -tory w 4 wersjach drogowych i 2 wersjach torowisk wydzielonych -skrzyżowania pomiędzy torami prostymi i łukowymi -zwrotnice typu Y i zwrotnice potrójne (45 stopni) -symbole scenerii użytkownika 4x36 elementów, obsługa zmieniona: nazwy plików muszą być wpisane w menu Plik, każdy plik UZG może być użyty przez wiele symulacji -wszystkie symbole scenerii (również użytkownika) mogą być odbite względem osi pionowej -niektóre symbole powiększone (zachodzące), niektóre z niewielkimi animacjami, np. dymiące lokomotywy parowe -wiele nowych symboli scenerii (budynki, obszary natury, ścieżki...) 6.3 Pojazdy i pociągi ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -dane graficzne pojazdów przechowywane w "pamięci rozszerzonej", możliwość załadowania znacznie większej liczby pojazdów w tym samym czasie -niektóre typy wagonów poprawione -Wiele nowych pojazdów oraz wersji kolorystycznych, opracowanych głównie na podstawie projektów użytkowników BAHN. Poniższa lista jest skrótowa. *tramwaj KSW: -dawna wersja przemianowana na "Tramwaj 2-osiowy z lat 1920-50" -nowe zestawy wagonów KSW w tych samych kolorach, również w wersji jednokierunkowej *wagony Gotha i Reko podzielone na kilka zestawów, dodane TE59/BE59 i T2-62/B2-62 *Erfurt 2x + doczepa "ET43" żółty i zielono-żółty (Lockwitztal tram) *MUEBAG 4x unity car green, yellow *Brema Wegmann-articulated cars GT4d/e GB4d/e white-red and red-white and Hansa-artic. cars GT4a/c GB4b yellow *Hannover UESTRA serii 6000 zielony i zielono-biały *Hannover UESTRA Tw2000 type1 white-green *Brema low floor 6x,8x white-red and white-mixed some versions *Düsseldorf (Rheinbahn) Duewag GT8S/SU red-white *Duisburg GT10NC-DU (przedłużony GT8NC-DU) *Berlin niskopodłogowy 6x *Würzburg NGT6 biały, żółty, niebieski, czerwony *Kolonia 2x serii 1600+2600, 4x wagony przegubowe serii 3400 kremowe *Kolonia 4x serii 1300 kremowy *Kolonia 6x/8x serii 3500/3900 kremowy *Kolonia 6x/8x/4x trailer series 3600/A5/4600 cream,red-white *Kolonia 4x serii 1000 "Samba"/"Doppel-Samba" kremowy *Kolonia 4x serii 1140/2140 "Tante Paula" kremowy *Kolonia K-4000 niskopodłogowy 6x czerwono-biały *Belgia (NMVB-SNCV) 4x 2-sided yellow 1940ies/60ies *Belgia (NMVB-SNCV) 2x railcar yellow *Amsterdam (NL) 6x "Sneltram" route 51 *Antwerpen/Belgia PCC single sided red-white *Gent/Belgia PCC 2-sided blue-yellow *Rzym 4x single-sided Peter Witt, 6x articulated, *Rzym 6x double-ended low floor articulated orange (Socimi) *Rotterdam 6x single-ended yellow and white *Toronto 4x some cars, Peter Witt + trailer, 4x PCC red-cream *Toronto 4x/6x CLRV/ALRV czerwono-biało-czarny *Istanbuł 6x 2-sided articulated gray *Omaha/USA serii "dinkey",800/900,1000 brązowo-żółty *USA PCC 4x różne kolory *Wiedeń 6x 2-sided T6 white-red *Jena low floor 8x-version *low floor Magdeburg,Rostock,Erfurt,Bogestra i inne *Saarbrücken (Saarbahn) low floor 8x 2-current-system-car *Freiburg/B. 8x single-sided white-red *(Tatra) Ringhoffer Prague 2x + trailer some versions *Tatra T1 red-cream Prague different versions *KT8 red-white-blue Strausberg near Berlin *Tatra T3SU (T3 z 2 drzwiami), also with Lyra bow collector *Tatra T4D-M/B4D-M Lipsk yellow-blue *Tatra T4D-M/B4D-M Lipsk orange-blue *Tatra T4D special (rebuilt) Lipsk *Tatra T4D/B4D MS Magdeburg zielono-szary *Tatra T4D/B4D MS Schwerin biało-niebieski *Tatra T4DMS/B4DMS/TB4DMT Drezno *Tatra T6 serii czerwono-żółtej (CZ,Słowacja) *Tatra T6 serii czerwono-szarej Praga+Brno od 1995 *Konstal 105N2K (3-drzwiowy), żółto-czerwony (Warszawa) *Duewag 6x articulated 2-sided yellow (Bochum a.o.), orange-yellow (Mainz) *Duewag 8x art. 2-sided brown (Dortmund) *Duewag B80C8 red-white and white-red (VRR) 8x with added middle part *Duewag B80/B100 czerwono-biały/zielony Kolonia i Bonn *Norymberga 6x+8x 2-sided white-red (8x with low floor part) *Norymberga 6x+8x low floor single sided white-red *metro Norymberga (same as Munich types A/B, red-white) *metro Toronto (Gloucester car red, H-5 gray) *metro Glasgow *metro Londyn 1938,1959,1967,1972,Central Line 1992 *metro Nowy Jork BMT Standard+Triplex,IRT Low V, R10,R21,R26,R27,R32,R36,R40,R62,R68 a.o. gray/green/red/blue *Kanada ICTS biały (Scarborough, Vancouver) *Suburban railways Londyn CO/CP,D,A60,C69 *DLR Londyn 6x double MU, also EVAG Essen with collector on roof *6x podwójny MU szaro-niebieski Metrolink Manchester *6x podwójny MU pomarańczowo-biały Tyne&Wear Metro *2x+4x doubledeckers Glasgow/Szkocja *Thalys (TGV 3/4-system gray-red SNCF/SNCB-NMBS/NS/DB) *Eurostar (SNCF a.o.) similar TGV white-yellow *DR 230 (2-current-system-loco) *DR 106 DB-version 344/346 red and private (industry) gray *DR 110 as 111 (DB 298) orange, DB 201/202/204 red *DR 110 as V100.003 gray *DR 132 as DB 232/234 red and Wismut AG green *DR 118 as 118.0-1 4x dark red-cream, 118.6-8 also dark red *DR 212.001 "White Lady" *DR/DB E251/251/171 w 4 wersjach kolorów *DR E11/E42 new colors green-red, blue, DB-red *DR 100 (Kö) również szary i żółty *DR/Buckower Kleinbahn 279.0 oryginalny i zmodernizowany *DR/Lichtenhain-Cursdorf 279.2 *DR 280.0 *suburban Berlin 485 (270) also light red *suburban Berlin 480, 481/482 *DR ET 89 ("Rübezahl") *DR VT 133.522 (GHE T1), VT 135.531/532 (FKB) *DR 92.5 (Pruski T13) *NWE/GHE/DR/HSB 1000mm Harz/Eisfeld-Schönbrunn 99.5901-5, 99.22-24, 6001 *RüKB/DR 750mm 99.4631-4633 *"Molli"/DR 900mm 99.321-323 *DRG/DR E94 instead the DB E94 (red bogies instead black) *DB E04+E44+E94 new car fleet (black bogies) + blue E94 *DRG/DR/DB E18 (4 color versions) *DB 110/140 dark blue and green *DB 111 czerwony *DB 101 *DB 217/218/210 also orange and light red *DB V60 dark red and blue *DB V100 dark red, blue, light red *DB 420/421 also blue (Munich airport) and red-white *DB 424+426 red-white *DB 515 (ETA 150) accumulator railcar 4x red and blue-white *DB 610+611 (tilting technology) white and red *DB 644 "Talent" czarwono-biały *DB 670 (double-decker railcar) *DB 690 (freight MU CargoSprinter) *DB/suburban Hamburg 474/874 white-red-gray and red *DB suburban coaches also red *Vogtlandbahn/Dürener Kreisbahn "Regio-Sprinter" (DB 642) *niektóre wersje "Regio-Shuttle" RS1 (DB 650) *DRG/former railways 2x/3x coaches 4th class gray *DR double-decker-cars 4/3/2-parts DC13/DC7/DB13 with/without driver's cab green-gray (old), green-brown (newer), blue-white (suburban Rostock) *DB double-decker coaches white new versions *all modern DB double-deckers also in red-white *DB/DR IC-cab coach *DB/DR regional coaches also 1st+2nd cl. and re-colored Bom *DB baggage car 4x DB Dm920 red,white,white-blue *DB/DR passenger/bicycle car type Bbd red and white *DB fast train coaches blue-cream also 1st cl. and 1st+2nd cl. combined *DB couchette for Combined traffic Lorries/trucks on train (RoLa) *DR normal coach in orange for "Städte-Express" *DR 2x modernized car and 3x modernized post car *DR fast train coach green-yellow also 1st class and 1st+2nd cl. *DR/Mitropa wagon restauracyjny *DR/private narrow gauge passenger and baggage cars (also combined) *ÖBB coaches 2nd class Bmpz/Bpz/BDp with baggage compartment *ÖBB 4010 (El. MU) blue-white and red-black-white *ÖBB 4020 suburban blue-white 2 versions *ÖBB 4030 suburban blue-orange and blue-white *ÖBB 5045 (diesel MU) blue-cream *ÖBB 5081 (=Uerdingen autobus szynowy niebiesko-biały) *ÖBB 2045 lokomotywa spalinowa (green+red) *ÖBB 2048 czerwony (eks DB 211) *ÖBB 1018 (=niemiecki E18) czerwony *ÖBB 1020 (=niemiecki E94) czerwony *ÖBB 1043 4x El. loco red *ÖBB 1044 4x El. loco also in red-white *ÖBB 1045 4x El. loco red (very short, built in 1927) *ÖBB 1110 6x El. loco red and red-white *ÖBB 1141 4x El. loco red *SBB Am4/4 czerwony (eks DB V200.0) *SBB suburban Zürich Re4/4 450 *SBB Re4/4 460 "Lok 2000" also in blue as BLS 465 *CSD 372 (=DR 230/DB 180) *CSD M152/810/010 2x railcar and trailer *NS lok. el. 4x serii 1100 szaro-żółte *NS lok. el. 6x serii 1200 szare, szaro-żółte *NS lok. el. 6x serii 1300 niebieskie, żółte *NS lok. el. 4x serii 1600 żółte *NS diesel loco 4x series 6400 gray-yellow *NS/PTT 4x mail-railcar yellow-red and mail car 2x red *NS IRM (3*4x double-decker el. MU yellow-blue 1990ies) *NS "De Koploper" el. MU żółto-niebieski *NS "De Hondekop" el. MU żółto-niebieski *NS "De Sprinter" el. MU żółto-niebieski *NS "Standaard stoptrein" el. MU yellow-blue *NS DE II "De diesel-twee" diesel MU yellow-blue *NS DE III "De diesel-drie" diesel MU yellow-blue *NS DH I+II "De Wadloper" 4x diesel MU yellow-blue *NS mDDM (power car 4x for the DDM-coaches) yellow-blue *NS DDM (double-decker coaches 4x) yellow-blue *NS IC-coaches yellow-blue *NS/NMBS-SNCB IC-coaches yellow-bordeaux red for "De Beneluxtrein" *NMBS-SNCB El. loco 4x series 1100 yellow-bordeaux red (2-current-system) *DSB ABB Flexliner white-red *DSB Diesel MU IC3 white *DSB El. MU IR4 white *Izrael PRA MU white-blue (as DSB IC3) *Portugalia VT 300,400 *Le Shuttle Eurotunnel/TML 6x lok. el. ESL9000 *Le Shuttle 4x club car for trains carrying lorries *Le Shuttle 4x freight car for lorries/trucks *Le Shuttle 4x freight car for autos (double-decker/bi-level) *Amtrak/MN diesel loco 4x P-32ACDM gray *LIRR (USA) diesel loco 4x DE30AC gray-blue *LIRR/MN el. MU 4x+4x M-1+M-2 gray *UP (USA) diesel loco 6x SD90MAC yellow-gray *NJT (USA) el. MU 4x+4x Arrow III electric gray *NJT (USA) el. loco 4x ALP-44 gray *Conrail/NJT diesel loco 4x GP40PH blue, green, gray *Amtrak El. loco 4x AEM-7 *USA diesel loco "F Unit" black *NSB el. loco El16 red-black 4x *SJ railcar Y1, Y2, Y6/Y7/Y8, X1, X10, X11, X16/X17 *SJ diesel loco 3x: V4, V5, 2x: Z65, Z66, Z70 *SJ/BV/BK/TGOJ diesel loco 4x T43 *SJ/NSB/IBAB/LKAB diesl loco 4x T44 *SJ diesel loco 4x T45 *SJ snowplough loco 4x TB, 2x TC *SJ narrow gauge el. MU 891mm X2p/X4p/X7p/X9p/X10p *SJ narrow gauge el. loco 891mm Bap/Bbp light green *SJ el. loco Rc1-6/Rm red+blue *BR wiele lokomotyw parowych *BR 4x El. loco class 81 and 87 *BR 3x/4x/6x diesle loco class 08,17,20,27,47 green and blue *BR 4x power car IC125 classe 253/254 IC and "Rail Blue" *BR diesel MU 150/2,153,158,165+166 *BR el. MU class 317,465+466 *BR n*4x MU 2EPB/4EPB/4BEP/4CEP zielony *BR 3*4x MU AM3 niebieski *BR 2x/4x wagon pasażerski zielony+czerwony *BR 4x coach brown-cream, red-cream, red, blue-gray *BR 4x modern coach IC and "Rail Blue" *Amtrak coach "Amfleet" 4x gray 1970ies some variants *NJT/MN (USA) coach "Comet IV" 4x gray different versions *LIRR (USA) wagon piętrowy 4x szaro-niebieski *NMBS-SNCB coach white built 1995 *PKP wagon pasażerski IC *SBB suburban Zürich double-decker coach *SBB Panorama-view-coach 1st class *SJ wagon pasażerski wąskotorowy 891mm Bp brązowy+zielony *SJ wagon pasażerski 4x brązowy 1980..1990 *SJ wagon pasażerski 4x niebieski 1990..1993 *SJ wagon pasażerski 4x niebieski 1993.. *SJ wagon pasażerski 4x niebieski Interregio 1992.. *SJ restaurant-/office car 4x red/gray *2x wagony towarowe niebieskie+szare+zielone różnej długości *2x cement car also white (sugar transport) *4x i 6x wagony kontenerowe, z różnym ładunkiem *2x cysterny, również białe, pomarańczowe, ciemnoniebieskie *4x cysterny, również ciemnoszare, białe z pomarańczową linią *4x cysterny, również przedłużone *2x field railway cars for transport of long wood *2x/4x wagony wąskotorowe: różne wagony brązowe+szare *2x dwupoziomowe wagony do przewozu samochodów szare+brązowe *2x/4x samorozładowujące, również szare *4x US wagony towarowe *2x wagony chłodnicze Interfrigo niebieski+biały 6.4 Zwrotnice ~~~~~~~~~~~~~ -każda zwrotnica ma numer -zwrotnice typu Y, zwrotnice potrójne -możliwość wyboru kierunku głównego 6.5 Przystanki i punkty czasowe ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -bardziej elastyczne zarządzanie pamięcią -nowy typ przystanku "zatrzymanie obowiązkowe" dla wszystkich typów pociągów -punkty czasowe mają nazwę -punkty czasowe mogą zawierać do 8 torów -przystanki i punkty czasowe (na torowisku wydzielonym) również z niebieskim znakiem -przystanki i punkty czasowe (na drodze) również z wydzielonymi peronami 6.6 Sygnalizacje ~~~~~~~~~~~~~~~~ -każda sygnalizacja ma numer -opcje liczenia pociągów lub pojazdów -nowe typy semaforów na podstawie amerykańskich i angielskich oryginałów, również dla ruchu lewostronnego -kontakty sygnalizacji oznaczone jako "+" i "-" zamiast "EIN" i "AUS" -szybkie ustawianie licznika do 0/maksymalnej wartości przez naciśnięcie klawisza >F4< 6.7 Zajezdnie (hale) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -nie ma menu Zajezdnia: wszystkie akcje poprzez kliknięcie na zajezdnię -zajezdnie we wszystkich 8 kierunkach i 2 wersjach stylistycznych (na drodze) -"Wirtualne zajezdnie", np. dla metra -możliwość ustawienia prędkości maksymalnej dla wyjeżdżających pociągów -synchronizacja zajezdni i sygnalizacji w celu blokowania wyjazdu 6.8 Zarządzanie trasami ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -maksymalna liczba tras 400 (zamiast 200) -przy punktach zmiany trasy również zmiana typu pociągu oraz odstępu zatrzymania 6.9 Kontrola i zarządzanie pociągami ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -nowy typ pociągu "lokalny przyspieszony" (pomiądzy lokalnym i regionalnym) -możliwość zmiany numeru pociągu przy jego edycji -prędkość minimalna 1 km/h (zamiast 10 km/h) -opcja "Nie zajeżdżaj skrzyżowań" wraz z rezerwacją sekcji torów może być włączona/wyłączona dla każdego pociągu -odczepianie i doczepianie pociągów ręczne oraz przy punktach łączenia (dawnych punktach zawracania) -właściwość "Pociąg niepodzielny" zapobiega rozczepianiu pociągu 6.10 Widok ~~~~~~~~~~ -powiększanie 2, 4 i 8 razy dla każdego okna we wszystkich trybach indywidualnie -pomniejszenie 2, 4, 8 i 16 razy (dające abstrakcyjny widok, tylko tory+sygnalizacje+pojazdy) -skróty klawiaturowe >*< i >/<, lub polecenia w menu Tryb 6.11 Linia poleceń i uruchamianie ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -sieć oraz inne dane w "pamięci rozszerzonej" (do około 70 MB), dające znacznie mniejsze zapotrzebowanie na pamięć DOS-ową -parametry /V8 i /V10 dla grafiki VESA z wyższymi rozdzielczościami -parametr /U0 zapobiega używania "pamięci wysokiej" 6.12 Ogólne zachowanie, edytor i interfejs użytkownika ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -w niektórych polach edycji niewielkie paski przewijania -edycja numerów, tras, zajezdni i innych: użycie klawiszy strzałek do góry i na dół zazwyczaj wybiera następną wartość lub nazwę -niektóre błędy i wiadomości są oznajmiane przy użyciu głośnika wbudowanego w komputer (opcjonalnie) -linie siatki we wszystkich widokach oprócz mapy, różne ustawienia -"stary kursor" pominięty -rezerwacja (blokada) sekcji torów może być odblokowana ręcznie -tworzenie losowego osiedla przez "Zbuduj pole" (menu Edycja) -menu Pomoc zawiera nowe listy zwrotnic, punktów czasowych, punktów zmiany trasy, zajezdni, sygnalizacji i punktów łączenia 6.13 Mysz ~~~~~~~~~ -kursor myszy 24x24 pikseli -przy zajęciu kursor jest wyświetlany jako ślimak 6.14 Wiadomości ~~~~~~~~~~~~~~~ -dodatkowe wiadomości dla operacji łączenia 6.15 Poprawki błędów ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -wszystkie znane błędy z BAHN 3.40 zostały usunięte (np. problemy przy zjeżdżaniu do zajezdni i skręcaniu, przy punktach czasowych, wyszukiwaniem symboli graficznych) -dodatkowo w edycji 2 (3.1999) i 3 (5.1999) niektóre błędy zostały poprawione --------------------------------------------------------------- 7. Nowe możliwości BAHN 3.40 (1.1996) w porównaniu z BAHN 3.20 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ (w przygotowaniu) --------------------------------------------------------------- 8. Nowe możliwości BAHN 3.20 (5.1994) w porównaniu z BAHN 3.11a ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ (w przygotowaniu)